Aby zespół już jako całość sprawnie funkcjonował powinien mieć jasno sformułowane cele. Stanowią one element jednoczący zespół i zapewniający udział poszczególnych osób w realizacji poszczególnych działań. Nie ma gorszej sytuacji od tej w której poszczególni członkowie nie wiedzą co mają robić, w którą stronę mają dążyć albo dublują się z wykonywaną pracą.
Następną cechą, która ma pozytywny skutek przy realizacji jest poczucie bycia tym solidarnym jednolitym zespołem. Spójność zespołu czyli poczucie wspólnej tożsamości. Wysoka spójność zespołu nie zawsze jest zjawiskiem korzystnym z punktu widzenia efektywności. Tutaj szerokie pole do działania dla menadżera, aby ta pozytywna spójność nie przerodziła się w siłę do jednogłośnego odrzucania pomysłów, oponowania decyzji menadżera.
Rolą menadżera i lidera zespołu jest również zapewnienie pełnej współpracy, która pomaga osiągnąć wspólne cele. Poznawanie mocnych i słabych stron wszystkich członków zespołu pozwala stworzyć relacje grupowe, ogranicza rywalizację i ułatwia każdemu członkowi zespołu odnalezienie miejsca w zespole.