Ważnym elementem dla powodzenia projektu jest przygotowanie i sprawne zrealizowanie tzw. elementów twardych jakimi są harmonogram, raporty, budżet.
Są to kluczowe elementy dla samej realizacji projektu.
Harmonogram powinien być „świętą księgą” dostępną dla każdego członka zespołu, najlepiej w miejscu zawsze widocznym. Realizując harmonogram minimalizuje się ryzyko niepowodzenia projektu. Największymi dwoma tyranami projektu są przypadek i czas. Opóźnienia prac w stosunku do przyjętego harmonogramu i nieprzewidziane sytuacje które potęgują te opóźnienia.
Ścisłe przestrzeganie harmonogramu, realizowanie zadań w nim określonych dokładnie według czasu i ścieżki wykonania pozwoli zapobiec zdarzeniom prowadzącym do przyjęcia działań ratujących sytuację, które na pewno zmienią ów harmonogram i wywrócą całą pracę do góry nogami. Takie zdarzenia są niepożądane i należy robić wszystko aby ich uniknąć.
Równie niebezpiecznym działaniem jest uszczuplenie budżetu w trakcie realizacji. Wpłynie to bezpośrednio na harmonogram prac lub w konsekwencji na powodzenie całego projektu.