Skip to main content

Poezja klasyczna

Istotną rolę w procesie walki o unowocześnienie języka narodowego odegrał spór prowadzony pod koniec XVII w. we Francji tzw. spór nowożytników ze starożytnikami, starożytnikami którym przeciwstawiono literaturze greckiej rzymskiej osiągnięcia literatur narodowych, przede wszystkim francuskiego klasycyzmu: Moliera, Corneille’a, Racine’a, a Racinea włoskich twórców Ariosta i Tassa, uważając, ze dorównują one wzorom antycznym, uznanym dotąd za niedoścignione. Wysuwano postulaty zerwania z naśladownictwem, uprawiania twórczości wyrosłej ze źródeł rodzimych, współczesnych, co wyrażało się w polemice o machinę bogów w epopei, w kwestionowaniu przydatności rekwizytów mitologicznych, stanowiących główne tworzywo klasycystycznej metaforyki.
Pierwszy głos w sprawie unowocześnienia języka polskiego dla literatury wyszedł z kręgu reformującej się szkoły pijarskiej: podręcznik retoryki Konarskiego De emendandis eloquentiae vitiis [O poprawie wad wymowy],ograniczony wprawdzie do zagadnień stylu i języka łacińskiego, dotyczył jednak pośrednio polszczyzny. Domaga się Konarski oszczędnego stosowania w prozie zbyt odbiegających od potocznego rozumienia przenośni i innych środków literackich. Literackich roku 1744 wyszedł pierwszy tom słownika francuskiego – polsko – niemieckiego Michała Abrahama Trotza [t2 1747, t3 1764, t4 1772] kodyfikujący stan świadomości współczesnej w zakresie słownictwa i frazeologii. W grupie wybitnych pogromców „mowy mieszanej”, makaronizmów, należy wymienić Franciszka Bohomolca, który w De lingua Polonica colloquium [1752], wydanym w zmienionej postaci w przekładzie polskim pt. „Rozmowa o języku polskim” zaatakował styl konceptowy, makaroniczny, jako opóźniający rozwój języka polskiego. Walkę tę prowadził również w tzw. komediach konwiktowych.
Na tle olbrzymiej masy poezji czasów saskich, prawie w całości barokowej, zaczyna się pojawiać nurt poezji klasycystycznej, nawiązującej do wzorów francuskich. Obok prac oryginalnych można zanotować liczniejsze przekłady i adaptacje. Celowało w nich dwóch autorów: znany bibliofil i współtwórca biblioteki Józef Andrzej Załuski oraz Józef Epifani Minasowicz. Załuski pisał wiersze w stylu Wacława Potockiego: kalambury zagadki, koncepty, fraszki odznaczające się dosadnością stylu i obsceniczną nieraz treścią, twórczość oryginalna w duchu klasycystycznym zaczęła uprawiać Elżbieta z Kowalskich Drużbacka, najwybitniejsza spośród pojawiających się oraz liczniej na saskim parnasie kobiet – autorek, nazwana przez współczesnych Muza sarmacka i Sapko polską. Większość jej dzieł wydał pt. „Zbiór rytmów duchownych, panegirycznych, moralnych i światowych” Załuski w 1752 r. Dorobek ten można zaliczyć prawie w całości do epoki baroku, klasycystyczne tendencje dają się dostrzec przede wszystkim w cyklu zatytułowanym „wiersze światowe”, utworem zaś, który najdobitniej zaświadczył o związkach Drużbackiej z nowymi kierunkami literackimi jest poemat „Opisanie czterech części roku”, a obok niego wiersz „Pochwała lasów” doszedł w nich do głosu typ wrażliwości napiekło przyrody, ujęty w formy poezji opisowej, której wzór zaczynał się kształtować w Europie pierwszej połowy XVIII w. do najbardziej znanych autorów uprawiających ten gatunek należeli w Niemczech Barthold Hinrich Brockers, w Anglii Jamek Thomson, który pierwszy połączył opisy pór roku w jeden wewnętrznie zorganizowany utwór pt. „The Seasons” [1726-1730], uzupełniony Hymnem do Stwórcy. „Opisanie czterech części roku” jest pierwszym polskim poematem opisowym w nowym stylu. Rozpoczyna się podobnie jak u Thomsona wstępem, w którym niesmaczne wyklinania ateistów sąsiadują z podniosłymi pisanymi w duchu psalmów pochwałami Stwórcy. Mimo wielu różnic wspólna jest obu utworom postawa odwołująca się do rozsądku i doświadczenia zmysłów w przeprowadzanym dowodzie na rzecz istnienia Boga. Adoracja jego wielkości idzie stworzonych wynika z optymistycznego przekonania o racjonalnym porządku świata, co wiąże „Opisanie” z filozofią Oświecenia.
Najlepsze rezultaty w osiągnięciu klasycystycznej elegancji osiągnął poeta i dramaturg Wacław Rzewuski, hetman polny koronny, kresowy magnat i polityk, był człowiekiem wykształconym, koneserem i zbieraczem sztuki, niechęć zaś do postępowych idei oświecenia łączył z opozycja wobec baroku. Rzewuski jako autor komedii i tragedii realizował w nich zasadę retorycznej konstrukcji, zgodnej z postulatami klasycystycznej jasności i symetrii, niektórych wierszach lirycznych [Noc, Źródło, Łąka] widać wyraźnie wpływy pastoralno – miłosnej poezji francuskiej XVII w. Poemat opisowy O nauce wierszopiskiej [1762], który choć powstawał pod wpływem „Listu do Pizonów” Horacego i Sztuki poetyckiej Boileau był utworem całkowicie oryginalnym [32 oktawy, zalecenia stosowania rygorów klarowności, proporcji i umiaru]. Rzewuski publikował pod imionami synów.

Close Menu

Wow look at this!

This is an optional, highly
customizable off canvas area.

About Salient

The Castle
Unit 345
2500 Castle Dr
Manhattan, NY

T: +216 (0)40 3629 4753
E: hello@themenectar.com