Każdego dnia przeciętny człowiek bombardowany jest informacjami, pochodzącymi z różnych źródeł. Świat nieustannie podsuwa mu nowe wiadomości, niezależnie od tego, czy człowiek chce się z nimi zapoznać, czy nie.
Świadomie korzystający z informacji człowiek korzysta jednak rozumnie z tego, co oferują mu media. Współcześnie mamy wiele różnych środków przekazu, od najbardziej tradycyjnych – gazet – począwszy, na wszechobecnym internecie. Dlatego też jeśli ktokolwiek poszukuje wiadomości z jakiejś dziedziny, ma do wyboru wiele różnych możliwości. Media pełne są informacji z różnych zakresów zainteresowania człowieka. I tak, jeśli interesują nas informacje z zakresu polityki, filtrujemy odpowiednio źródła, z jakich korzystamy, ograniczając się do prasy związanej z tą dziedziną. Jeśli zaś preferujemy lżejsze tematy, możemy korzystać z zasobów internetu, gazet, radia i telewizji.
Z mediami nieodłącznie związana jest reklama. Jak wiadomo, rządzi się ona konkretnymi prawami; jednym z nich jest konieczność wykorzystywania emocji odbiorcy. Wzbudzając określone odczucia, budzi potrzebę posiadania danego produktu czy też skorzystania z pewnych usług. Niemniej jednak reklama daje również pewien zasób wiadomości o świecie, w jakim funkcjonujemy. Bardzo często powiela i utrwala stereotypy, podgrzewa emocje, a w skrajnych wypadkach nawet je kreuje czy wręcz wymusza. Można zatem uznać, że reklama w pewien sposób zniekształca świat.
Dlatego też świadomy odbiorca informacji, jakie przynoszą nam media, powinien, a wręcz musi w sposób bardzo racjonalny podejść do przekazywanych mu wiadomości, starannie dokonywać nie tylko ich selekcji, ale też zastanowić się, z jakich źródeł chce czy też potrzebuje korzystać.