Formy organizacyjne zajęć to: nauka własna (odrabianie zadań domowych), zajęcia rekreacyjne na wolnym powietrzu( wycieczki i spacery), zajęcia z wychowania fizycznego: gry i zabawy ruchowe, gry terenowe, zręcznościowe, zajęcia umuzykalniające np.: nauka piosenek, słuchanie muzyki, zajęcia techniczne( tzw. majsterkowanie), zajęcia z wychowania plastycznego. Do świetlic można przyjmować dzieci( przede wszystkim z klas I-III), których rodzice pracują zawodowo. Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do świetlicy składają w szkole kartę zgłoszenia o przyjęcie do świetlicy. Zespół wychowawczy lub społeczna komisja wychowawcza podejmuje decyzję o przyjęciu dziecka do placówki i ustala odpłatność za jego pobyt i dożywianie.
Rekrutacja odbywa się w czerwcu, przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, w celu ustalenia liczby grup wychowawczych, kadry pedagogicznej i zabezpieczenia bazy lokalowej. W miarę możliwości należy dążyć do takiej organizacji, aby grupę wychowawczą można było tworzyć z jednej klasy. Powstają wówczas grupy (klasy) świetlicowe. Daje to gwarancję systematycznego oddziaływania wychowawczego, a także zapewnienia bardziej trwałych efektów wychowawczych. W przypadku, gdy przedstawione powyżej propozycje nie są możliwe do realizacji, można przyjąć jedno z następujących rozwiązań: Tworzyć grupy z dwóch klas. Rozpiętość wieku jest wtedy niewielka i taka struktura grupy pozwoli na realizację w miarę jednolitej tematyki wychowawczej. Organizować grupę z trzech i większej liczby klas. Grupę wychowawczą stanowią wówczas dzieci w różnym wieku. W takim przypadku należy stosować wewnętrzne podziały na grupy według wieku i zainteresowań. Tworzyć grupy wychowawcze, których uczestnikami będą dzieci z różnych klas. Nie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, ale przy dobrze zaprogramowanej tematyce zajęć właściwej ich organizacji taka grupa spełnia swoje zadania. Za realizację zadań w poszczególnych grupach wychowawczych odpowiedzialny jest wychowawca, który jest zobowiązany do przestrzegania zarządzeń i regulaminów. Wymiar czasu pobytu dziecka ustalają rodzice lub opiekunowie dziecka, natomiast zasady organizacji pracy, ramowy rozkład zajęć, rozkład dnia, regulaminy oraz obowiązki pracowników w oparciu o zarządzenie i bieżące wytyczne opracowuje kierownik placówki. Pomieszczenie wraz z wyposażeniem zabezpiecza dyrektor szkoły.