Skip to main content

Dzieci doskonale rozumiały, w jakim kierunku zmierzają działania okupanta, ze strachem obserwowały tą coraz prężniej działającą machinę śmierci. Wielokrotnie były świadkami morderstw i innych okropności, z którymi rzadko kiedy potrafiłby sobie poradzić nawet dorosły człowiek. Nie były
i nie są przygotowane na obcowanie z tak wielką falą nienawiści, przemocy i zbrodni. Ich psychika jest chłonna niczym gąbka, a także bardzo delikatna, nie umieją radzić sobie
z tak silnymi bodźcami negatywnymi. Podświadomie szukały więc ujścia dla emocji, znalazły je w pracy twórczej: przelanie uczuć na papier czy to w postaci rysunku, czy za pomocą słowa pisanego, pozwalało im zdystansować się do otaczającej rzeczywistości, było ich azylem.
Dziecko, rysując, malując, opisując, wybiera te elementy świata, które są dla niego ważne i przetwarza je. Wytwory dziecięcej twórczości są odzwierciedleniem „wewnętrznego modelu rzeczywistości” – tym, co dziecko wie o zewnętrznym świecie
i jak go odbiera. W rysunkach i zapiskach dzieci odnaleźć można czynniki, które są źródłem wszystkich ich pozytywnych i negatywnych przeżyć, a w chwili tworzenia stanowią one wyraz całej osobowości dziecka .
Niniejsza praca jest próbą odczytania dwóch dzienników powstałych podczas drugiej wojny światowej. Ich autorami są chłopcy: Dawid Sierakowiak i Dawid Rubinowicz. Pierwszy tworzy swoje notatki w getcie łódzkim, natomiast drugi we wsi Krajno, a następnie w miasteczku Bodzentyn, w Kieleckiem. Przez analizę zapisu codziennego staram się odpowiedzieć na pytanie, jak ci młodzi ludzie odczuwają swój los, w jaki sposób patrzą na świat ogarnięty wojną.

Close Menu

Wow look at this!

This is an optional, highly
customizable off canvas area.

About Salient

The Castle
Unit 345
2500 Castle Dr
Manhattan, NY

T: +216 (0)40 3629 4753
E: hello@themenectar.com