Uczniowie dzielą się na zdolnych, przeciętnych i słabych. Zdolni niewątpliwie są w najdogodniejszej sytuacji. Edukacja nie stanowi dla nich większego problemu. Uczniowie ci w szybki i łatwy sposób przyswajają wiedzę z danego zakresu materiału, a nawet tą ponadprogramową. Zdolni uczniowie osiągają zazwyczaj wyższe wyniki w nauce od tych przeciętnych. Wiedza jest jednak dla wszystkich. Oczywiście zdolności są ważne, ale najważniejsza jest pracowitość, nawet zdolny uczeń, mający łatwość uczenia, może osiągać słabe wyniki w nauce, jeśli nie pracuje systematycznie. To właśnie ciągła praca jest tu bardzo ważna, ponieważ z biegiem lat nauki jest coraz więcej. W gimnazjum jest bardzo dużo przedmiotów, na które trzeba solidnie się przygotowywać. Osoba, która liczy tylko na swoje zdolności, może mieć problem z ogarnięciem całego materiału. Niektórzy uczniowie mają zdolność szybkiego zapamiętywania poprzez słuchanie wykładów, są to tzw. słuchowcy. Druga grupa to wzrokowcy, którzy zapamiętują szybko materiał z dobrze przygotowanych notatek, które mają różnego typu kolorowe podkreślenia, czy zaznaczenia. Język obcy dla jednych może być łatwą sprawą, dla innych niekoniecznie. Bardzo ważna w edukacji jest motywacja, która kształtuje się już od najmłodszych lat. Dziecko, które jest ciągle zachęcane przez rodzica, chwalone, będzie miało lepszy start niż to wiecznie ganione i zniechęcane. Jeśli uczeń czuje się wyśmiewany przez kolegów, nauczyciela, to nie wierzy w swoje możliwości i nie będzie nawet próbował swoich sił w konkursach czy innych rywalizacjach. Niska samoocena to jeden z najważniejszych powodów złych ocen. Niektóre osoby mimo przeszkód, potrafią dążyć do wyznaczonego celu, inne zniechęcają się na starcie. Zależy to w dużej mierze od osobowości oraz atmosfery rodzinnej.